Deleøkonomien er først lige startet

Allerede før GoMore blev etableret, arbejdede han professionelt med idéer – blot på et mere abstrakt plan.

37-årige Matias Møl Dalsgaard er nemlig oprindelig uddannet filosof, og det var under sit studie i Tyskland, at han sammen med sin medstuderende, Søren Riis, i 2005 kom på den gode idé, der senere blev til GoMore.

“I Tyskland fandtes på det tidspunkt et samkørsels-kontor, hvor man kunne deles om biler.”

“Det, syntes vi, var en super god idé. Deleøkonomi giver jo virkelig god mening, da man udnytter ressourcerne bedre. Så vi besluttede at tage tilbage til Danmark for at bygge en onlinevirksomhed op omkring samkørsel,” fortæller Matias Møl Dalsgaard. 

Det viste sig dog, at tanken om en samkørselsordning herhjemme var lidt forud for sin tid. 

”Danskerne var endnu ret forsigtige, når det kom til at købe ydelser på internettet, og det sociale aspekt ved samkørselen skræmte folk dengang. Så der kom ikke for alvor gang i virksomheden,” siger han. 

Sociale medier banede vejen 

Men for tre og et halvt år siden blev GoMore relanceret – og så tog udviklingen raketfart. 

”Da var tiden moden, og det, der især gjorde forskellen, var, at de sociale medier havde vundet frem.” 

”Det betød, at folk turde mere online og fik mere tillid til den måde at mødes på. Og derfor begyndte deleøkonomi-koncepter, som vores, at blive succesrige” forklarer Matias Møl Dalsgaard. 

Ifølge ham ville der ganske enkelt ikke have været deleøkonomi uden de sociale medier. Og i dag, hvor brugerne er trygge ved deleøkonomien og online kontakt, er det sociale aspekt endda blevet et plus.

”Deleøkonomien er i dag forbundet med gode oplevelser, og dét at møde andre mennesker på online platforme opfattes nu som noget positiv og ikke noget skræmmende – som det lidt var tilfældet tidligere”.

”Om tre år er vi ti gange så store”

I dag har GoMore halvanden million medlemmer, og med tiden har virksomheden herudover tilføjet et udlejningskoncept, hvor privatpersoner kan udleje deres bil. På den måde kan de dele bilen med andre – også når de ikke selv skal køre med, forklarer Matias Møl Dalsgaard.

”Idéerne har fulgtes rimeligt meget ad og er naturligt bygget oven på hinanden, og nu er vi ca. 60 personer ansat og er aktive i fem lande, primært Danmark og Spanien.” 

Til trods for GoMores store og hurtige vækst, hviler Matias Møl Dalsgaard dog ikke på laurbærbladene. Planen er at udvide til nye og større lande løbende. 

Og foruden at drive sin egen forretning, finder han også tid til at være bestyrelsesmedlem i en anden stor danskbaseret online portal, Lokalebasen.dk, hvor han bidrager med sin erfaring inden for social og online business. 

”Det er meningen, at GoMore om tre år er 10 gange så stor, og at vi har en tilstedeværelse i 10 lande i stedet for fem. Så min tid går i høj grad med at rejse penge og rekruttere til den udvidelse og følge op i de forskellige teams. Herudover er vi på vej med en række nye features,” fortæller han entusiastisk. 

Blandt andet overvejer GoMore at indføre levering af bil til døren, så man for et hvis beløb kan bestille en bil til døren på et bestemt tidspunkt. Og herudover tænker de på at tilbyde et mobilt låsesystem, så det i forbindelse med biludlejning ikke længere er nødvendigt at udveksle nøgler fysisk.

Deleøkonomiens fremtid

Udover den forventede vækst for GoMore, regner Matias Møl Dalsgaard med, at vi kun har set deleøkonomiens spæde begyndelse.

Der kan ske ekstremt meget i de kommende år både for GoMore også for deleøkonomien generelt, vurderer han. 

“Foruden de sociale mediers indtog har også mobile platforme, apps og adgang til mange nye features online – fx maps, betalingsløsninger, deling på sociale medier etc. – gjort det muligt at lave langt mere brugervenlige produkter i dag.”

“Deleøkonomi har altid givet mening, men i dag med den nye teknologi og sociale medier, som har gjort det trygt for os at mødes online, kan det nu lade sig gøre i en skala, som ikke har været mulig førhen.”

Leger man med tanken om at starte en virksomhed inden for deleøkonomi, er der dermed masser af potentiale. Og Matias Møl Dalsgaard er ikke bleg for at give et par tips med på vejen til kommende iværksætter-kollegaer. 

Ifølge ham handler det først og fremmest om at begynde med en simpel base. GoMore startede selv med en ret enkel hjemmeside for samkørsel, og først senere rejste de et større beløb, så de kunne gå på fuld tid og udvikle samt relancere siden. Når han bliver bedt om at give sit bedste råd til nye iværksættere, er han derfor ikke i tvivl.

”Prøv at nå de allerførste resultater med utroligt få midler. Byg noget meget simpelt, og lad være med at bruge penge, før du har noget, der virker. Det vil nok være mit bedste råd,” svarer han prompte og sikkert.  

”Til gengæld, når du KAN rejse penge, så rejs så mange som muligt!,” tilføjer han og griner. 


Hvordan vil du beskrive dit kontor? 

“Vores hovedkontor er beliggende i Indre København og er på tre etager i en bygning med charmerende, gamle og hjemlige lokaler. Jeg har ikke mit eget aflukkede kontor, da vi har valgt at indrette os med et storrumskontor. Jeg har altså ikke en decideret fast plads – den skifter fra periode til periode. 

”Her er indrettet behageligt, lækkert og hyggeligt. Her er lyst og dejligt at være, og der er en god atmosfære. Det er ikke særlig corporate eller business-agtigt, og jeg synes, at kontoret er både funktionelt, og så er det også bare et sted, hvor man har lyst til at opholde sig.”

Har du nogle særligt vigtige ting på dit kontor?

“Jeg har ikke ligesom et stort skrivebord, hvor jeg sidder med familiefotos og sådan noget. Til gengæld går jeg meget op i, at indretningen generelt er menneskelig og imødekommende, så jeg befinder mig generelt godt på kontoret.”

”Det ligger ikke rigtig til mig at have private ting på skrivebordet, da det ikke virker naturligt for mig. Jeg synes, at det er hyggeligt, når mine medarbejdere gør det, men jeg har bare ikke behov for det. Jeg har til gengæld behov for, at vi er i nogle rum, vi generelt godt kan lide at være i.” 

Den bedste tid på kontoret?

“Det er især, når vi problemløser noget i fællesskab, og vi har det sjovt med det. Jeg har nogle dygtige og kvikke kollegaer.” 

“En anden ting, jeg godt kan lide, er, når jeg tager hovedtelefoner på og hører musik og sidder og laver et stykke arbejde selv. Det sidste gør jeg dog mindre og mindre,” siger han og griner. 
 

De største/bedste eller sjoveste beslutninger, der er truffet på kontoret?

“Vi har fx for nyligt opkøbt en virksomhed i Spanien, og det er derfor, vi nu er ret store dér. Det var et frækt og stort move for os, og det var bare en skidegod beslutning. Og så var det også en rigtig god idé at lave privat leasing af biler. Det er fedt, når man nogle gange rammer rigtigt og tager den helt rette beslutning.”

“Så holder vi også nogle fede fester på kontoret. Generelt er kontoret et sted, der indbyder til, at man har det godt og også er lidt kreativ. Så jeg synes faktisk også, at hverdagen i sig selv er fed. Når man kommer ind på kontoret og kan mærke, at folk bare er glade for at arbejde. De går op i, at vi gør det godt, og de kan lide hinanden. Det er bare en fed oplevelse HVER dag – og det er det vigtigste.”